Ultima lună de vară a fost caracterizată de o scădere generală a principalelor piețe auto din Europa, cauzată preponderent de reducerea numărului de mașini electrice înmatriculate, iar această tendință a fost valabilă în mare parte și pentru România.
Datele raportate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV) arată că în luna august în România s-au înmatriculat aproape 10.000 de mașini noi, în scădere cu peste 22% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Aparent surprinzător, principala explicație pentru acest declin este scăderea cu peste 37% a înmatriculărilor Dacia, de la 3.800 la aproape 2.400 de unități, cel mai probabil din cauza scăderii puternice a înmatriculărilor pentru Dacia Spring. De altfel, în urma acestei scăderi, cota de piață a mărcii Dacia la nivelul pieței auto din România a scăzut la mai puțin de 24%, comparativ cu cota de piață de 30% – 33% pe care o are de obicei.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
O altă surpriză este că Renault a ocupat doar locul 10 pe mărci în luna august, cu doar 300 de unități înmatriculate și o scădere cu 68% raportat la luna august 2023.
Pe de altă parte, august a reprezentat o lună excelentă pentru Hyundai, care aproape că și-a dublat volumul înmatriculărilor la peste 1.000 de unități pentru a ajunge pe locul doi, în timp ce Toyota a înregistrat o scădere nesemnificativă.
Din rândul mărcilor din afara top 10 merită menționată scăderea cu 57% a înmatriculărilor Tesla la puțin peste 200 de unități.
În ciuda scăderilor din luna august, piața auto din România rămâne în continuare pe creștere în 2024, însă acum vorbim despre o creștere cu 8%, comparativ cu creșterea cu 10% din primele șapte luni.
În total, în țara noastră s-au înmatriculat peste 106.000 de unități în perioada ianuarie – august 2024, dintre care peste 32.000 de unități aparțin mărcii Dacia, cu o cotă de piață de 30%. Toyota este în continuare pe locul doi cu peste 9.000 de unități, iar în spate s-a format un grup de patru mărci despărțite de mai puțin de 100 de unități: Toyota, Hyundai, Skoda și Renault.
Scăderea înregistrată de Dacia pe piața locală în ultima lună de vară a generat un eveniment mai puțin obișnuit: marca de la Mioveni a înmatriculat cu numai 300 de unități mai mult comparativ cu mărcile germane, în timp ce mărcile japoneze au încheiat la circa 600 de unități în spatele Dacia.
La fel cum s-a întâmplat în ultimele luni, cota de piață a mărcilor prezente în România a continuat să crească ușor, de data aceasta la 2.3% în august, în special datorită mărcii MG. Datele arată că mărcile din China au înmatriculat în august 229 de unități, mai multe decât mărcile din Spania, Italia și Marea Britanie la un loc (225 unități).
Cel mai probabil, mărcile din China vor continua să-și majoreze cota de piață, mai ales că luna septembrie a adus lansările pe piață locală a unor mărci precum Leapmotor (printr-un parteneriat cu Stellantis), Geely (proprietarul Volvo) și Lynk&Co (brand deținut de asemenea de Geely).
În luna august, singura motorizare care a înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări a fost cea hibridă (+14%, la aproape 4.700 de unități), ca urmare a faptului că tot mai multe modele noi includ acum sisteme mild-hybrid. În această categorie sunt incluse, pe baza datelor raportate către Asociația Europeană a Producătorilor Automobile (ACEA), și înmatriculările de mașini plug-in hybrid.
Din punct de vedere al evoluției procentuale, mașinile electrice au raportat de departe cea mai slabă lună a anului, cu o scădere cu 69%, la mai puțin de 500 de unități. De asemenea, spre deosebire de alte luni, în august au scăzut inclusiv înmatriculările de mașini diesel cu 41%, la sub 900 de unități.
În ansamblu, pentru primele opt luni ale anului, se observă în special o scădere cu 29% a înmatriculărilor de mașini electrice la mai puțin de 7.000 de unități, concomitent cu o creștere cu 29% a înmatriculărilor de mașini diesel la aproape 15.000 de unități.
De două ori mai puține electrice decât mașini diesel
În luna august, aproape una din două mașini noi înmatriculate a avut o formă de hibridizare (46,8%), ceea ce reprezintă un record lunar pentru piața locală, în timp ce cota de piață a mașinilor electrice s-a contractat la numai 5%.
În acest context, după primele opt luni ale anului, cota de piață a mașinilor diesel este în acest an de aproximativ două ori mai mare comparativ cu cota de piață a mașinilor electrice (13,7% vs. 6,5%), în condițiile în care anul trecut diferențele au fost mai degrabă neglijabile (11,3% vs. 10,6%).
Piața auto europeană: scădere cu peste 16%
Luna august a marcat o scădere cu 16,5% a înmatriculărilor de mașini în Europa, mai exact în cele 27 state membre ale Uniunii Europene, Marea Britanie și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Volkswagen este în continuare detașat pe prima poziție, în ciuda unei scăderi cu 18% a înmatriculărilor (82.000 de unități), iar surpriza lunii a venit din partea Skoda, care a ocupat locul trei în spatele celor de la Toyota. De altfel, Skoda este una dintre puținele mărci care a încheiat august pe creștere, alături de Honda, Lexus și Volvo. În spatele celor trei se află tripleta premium din Germania formată din BMW, Mercedes-Benz și Audi.
Dacia continuă să „sufle în ceafa” celor de la Renault cu cele 34.000 de unități înmatriculate, la doar 1.700 de unități în spatele francezilor, și ocupă tot locul nouă la nivel european.
La nivelul primelor opt luni ale anului, piața auto europeană rămâne în continuare pe plus, cu peste 8,6 milioane de mașini noi înmatriculate, însă creșterea s-a estompat la numai 1,7%. În acest ritm, luna septembrie va aduce probabil și prima scădere a înmatriculărilor la nivelul întregului an, dacă tendințele de scădere din ultimele luni vor continua.
Așa cum se observă și pe hărțile de mai jos, Germania rămâne în continuare „motorul Europei” când vine vorba despre înmatriculările de mașini noi, însă pe de altă parte cea mai mare economie europeană a intrat deja pe un trend negativ al înmatriculărilor la nivelul primelor opt luni ale anului: -0,3%.
Scădere semnificativă pentru mașinile electrice
Segmentul mașinilor hibride (mild-hybrid și hybrid) este singurul care a înregistrat o creștere a numărului de înmatriculapări atât în luna august (+8%), cât și la nivelul primelor opt luni ale anului (+20%). De altfel, ne apropiem tot mai mult de momentul în care acest tip de motorizare va depăși înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină care nu au niciun fel de sistem hibrid.
Pe de altă parte, luna august a ieșit în evidență prin scăderea înmatriculărilor de mașini electrice cu 36% comparativ cu august 2023.
Scăderea abruptă pe segmentul electric a fost generat de scăderea cu 69% a înmatriculărilor de electrice în Germania, însă aici există o explicație: în august 2023, germanii au înmatriculat mai multe electrice decât de obicei ca urmare a deciziei statului german de a elimina subvențiile acordate pentru cumpărarea de mașini electrice de către persoanele juridice.
Luna august a adus scăderi la înmatriculările de electrice și în Franța (-33%), însă și creșteri în piețe majore precum Marea Britanie (+10%), Belgia (+8,5%) sau Țările de Jos (+3%).
Pe baza acestor date, mașinile pe benzină sunt în continuare cele mai populare la nivel european, cu o cotă de piață de peste 32% în august și de aproape 35% la nivelul primelor opt luni ale anului.
De asemenea, în ciuda scăderilor puternice din ultimele luni, mașinile electrice au în continuare o cotă de piață mai mare comparativ cu cea a mașinilor diesel: 17% vs. 10% în august 2024 și 14% vs. 11% la nivelul primelor opt luni ale anului. Între timp, mașinile plug-in hybrid se mențin la o cotă de piață de circa 7%.
Luna august a marcat o scădere importantă a numărului de mașini înmatriculate în România și îm Europa, ceea ce a diminuat puternic creșterea pentru perioada scursă din acest an calendaristic.
Perspectivele pentru ultimele luni ale anului sunt mai degrabă prudente la nivel european, motiv pentru care nu este exclus ca capița auto să intre pe teritoriu negativ până la sfarșitul lui 2024.
Foto principală: Dreamstime.