Piața auto în primele șapte luni ale anului: creșteri moderate în România și Europa

Piața auto europeană este în creștere lentă a numărului de înmatriculări de mașini noi în primele 7 luni ale anului, în timp ce segmentul de mașini electrice stagnează din cauza scăderii cu 20% a pieței germane.

Piața auto europeană traversează o perioadă marcată de o serie de discrepanțe majore de la o țară la altă, parțial ca urmare a incertitudinilor de natură economică. 

Pentru piața din România, datele oficiale raportate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV) arată că a doua jumătate a anului a început cu o scădere a numărului de înmatriculări. 

BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.

BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.

Astfel, pe piața locală au fost înmatriculate 13.000 de mașini noi, în scădere cu 4% comparativ cu iulie 2023. Principala explicație pentru această scădere generală este reprezentată de scăderea interesului pentru mașinile produse de Dacia: marca de la Mioveni a înregistrat o scădere cu 16% a înmatriculărilor, adică de patru ori mai mare decât media pieței, de la 4.300 la numai 3.600 de unități.

De altfel, datele arată că cele mai multe mărci prezente în România au raportat creșteri în luna iulie, unele chiar semnificative: +22% pentru Volkswagen și +40% pentru Hyundai, care a fost pe locul 3 în topul constructorilor. Există însă și excepții: Tesla a înregistrat în iulie o scădere cu 65% a înmatriculărilor, la 222 de unități. De asemenea, merită menționat și faptul că în iulie s-a înmatriculat pentru prima oară în acest an în România un model produs de constructorul chinez Avatr. Mai exact, un Avatr 11 cu motor electric de 312 CP care în China are un preț de pornire de 38.000 de euro. 

La nivelul primelor șapte luni ale anului, piața auto din România rămâne pe o creștere decentă de peste 10% și a depășit 96.000 de unități înmatriculate. Topul primelor șapte mărci rămâne neschimbat comparativ cu luna trecută, cu Dacia lider incontestabil în fața Toyota și Renault, însă Hyundai s-a apropiat la numai 100 de unități de Volkswagen. 

Mărcile din China au avut cotă de piață 2% în iulie

În luna iulie, constructorii cu sediul central în Germania au înmatriculat în România mai multe mașini noi decât producătorii japonezi, însă la nivelul primelor șapte luni ale anului țara asiatică continuă să ocupe locul doi, în spatele României. 

Între timp, constructorii auto din China au continuat să-și majoreze cota de piața. În luna iulie, 2% dintre mașinile noi înmatriculate în țara noastră au provenit din China, iar cota de piața pentru primele șapte luni ale anului este de 1,2%. 

Marca MG a înmatriculat 1.109 dintre cele 1.178 de mașini noi ale producătorilor chinezi în perioada ianuarie – iulie 2024, însă cel mai probabil în perioada următoare peisajul va deveni mai variat: în a doua jumătate a lunii septembrie se vor lansa pe piața locală alte trei mărci din China: Leapmotor (printr-un parteneriat cu Stellantis), Geely (proprietarul Volvo) și Lynk&Co (brand deținut de asemenea de Geely). 

Potrivit datelor furnizate de Asociația Europeană a Producătorilor Automobile (ACEA), luna iulie a adus noi creșteri pe segmentul mașinilor noi cu sisteme hibride (+71%), ca urmare a faptului că tot mai multe modele noi includ acum sisteme mild-hybrid. 

Este însă important de menționat că România nu furnizează către ACEA date separate pentru mașinile plug-in hybrid, ci le adună cu toate celelalte forme de hibridizare, inclusiv mild-hybrid și full-hybrid, motiv pentru care cifrele la acest capitol sunt mai puțin relevante.

În schimb, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 40%, ca urmare a scăderilor înregistrate de Dacia Spring în așteptarea livrărilor pentru varianta facelift, dar și ca urmare a scăderii cu 65% raportată în dreptul mărcii Tesla. 

În acest context, pentru primele șapte luni ale anului, mașinile hibride de orice fel au ajuns la aproape 35.000 de unități, peste cele aproape 32.000 de unități cu motoare pe benzină. 

De două ori mai puține electrice decât mașini diesel

Pe baza acestor date, mașinile hibride de orice fel și cele pe benzină au cumulat în luna iulie aproape 74% din piața locală, în timp ce mai puțin de 5% dintre clienți au ales o mașină electrică. 

De altfel, din acest motiv, cota de piață a mașinilor electrice a continuat să scadă la nivelul perioadei scurse de la începutul anului și a ajuns la numai 6,6% pentru intervalul ianuarie – iulie. Astfel, cota de piață a mașinilor electrice este de peste două ori mai mică comparativ cu cota de piață a mașinilor diesel (14,2%), după ce anul trecut diferențele au fost mai degrabă neglijabile (10,6% pentru electrice și 11,3% pentru electrice). 

Piața auto europeană: stagnare în iulie

Piața auto europeană a înregistrat o creștere nesemnificativă cu 0,2% a numărului de înmatriculări de mașini noi în luna iulie, la puțin peste un milion de unități, potrivit datelor publicate de ACEA pentru cele 27 state membre ale Uniunii Europene, Marea Britanie și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția). 

Volkswagen este singurul constructor care a depășit pragul de 100.000 de unități, în timp ce BMW a ocupat poziția a treia în spatele Toyota. Prezența brandului premium german pe podium este jutificată atât de creșterea cu peste 12% a numărului de înmatriculări, cât și de scăderile raportate de mărci de volum precum Renault (-8%). 

Dacia a raportat pentru luna iulie o creștere cu 11,2%, mult peste media pieței, și a fost la mai puțin de 1.000 de unități în spatele Renault. De altfel, strict în cele 27 de țări membre ale Uniunii, Dacia a reușit să înmatriculeze mai multe mașini noi în luna iulie decât Renault (44.809 vs. 43.738).

Pe baza acestor date, Dacia se menține pe locul 9 în Europa în ceea ce privește cota de piață, cu 4,6% în iulie 2024 și, respectiv, 4,5% în perioada ianuarie – iulie 2024. Volkswagen este în continuare liderul detașat al clasamentului și singurul brand cu o cotă de piață de peste 10%, urmat de Toyota și BMW. 

Germania se confruntă în acest an cu o serie de probleme economice care tind să afecteze întregul continent. Totuși, piața auto germană rămâne de departe cea mai importantă a continentului și chiar și-a sporit influența. Astfel, în luna iulie, 23,6% dintre mașinile noi au fost înmatriculate în Germania, iar cota de piață la nivelul primelor șapte luni ale anului este de 23,6%. 

De asemenea, peste 30% dintre mașinile noi înmatriculate pe continent în primele șapte luni ale anului provin de la constructori germani, în timp ce Japonia și Franța luptă în continuare pentru a doua poziție în acest clasament, cu valori ale înmatriculărilor de peste două ori mai mici. 

Piața de mașini electrice: scădere puternică în Germania

În privința sistemelor de propulsie, pe piața auto europeană continuă trendul lent de creștere pentru mașinile cu diverse forme de electrificare în detrimentul motoarelor cu combustie. Datele agregate la nivelul UE + EFTA + Marea Britanie pentru luna iulie arată că mașinile cu motoare pe benzină sunt în continuare cele mai populare, cu o cotă de piață de 33,1%, însă mașinile mild-hybrid au avut o cotă de piață foarte apropiată, de 32,5%. În acest context, este foarte posibil ca până la finalul anului europenii să înmatriculeze mai multe mașini hibride fără încărcare la priză decât mașini cu motoare pe benzină. 

În schimb, piața de mașini electrice a înregistrat în lina iulie o scădere a numărului de înmatriculări cu 5,9%, la aproape 140.000 de unități. Principala „vinovată” este Germania, acolo unde înmatriculările de electrice au scăzut cu aproape 37%, la aproape 31.000 de unități. În ciuda acestei scăderi semnificative, Germania a fost în continuare principala piață europeană pentru electrice, cu un număr aproape dublu comparativ cu Franța, acolo unde s-au înmatriculat 17.000 de unități. 

În acest context, la nivelul primelor șapte luni ale anului, creșterea pentru înmatriculările de mașini electrice s-a temperat la numai 0,6% la nivelul spațiului UE + Marea Britanie + EFTA. Este însă important de remarcat că Germania este singura piață majoră cu înmatriculări de electrice în scădere (-20%), în timp ce alte țări au înregistrat chiar creșteri semnificative, inclusiv Franța (+13,3%, a doua piață europeană pentru electrice) și Belgia (+47,3%), care a devenit în acest an a treia cea mai mare piață pentru acest segment. 

Datele din luna iulie și cele agregate la nivelul primelor șapte luni ale anului arată că piața auto europeană traversează o perioadă pozitivă, cu creșteri pentru numărul de înmatriculări de mașini noi. Tendința se poate schimba însă relativ rapid, așa cum se întâmplă deja în unele țări europene majore, în funcție de evoluția economică din ultimele cinci luni ale anului.

Foto principală: Dreamstime.