Prima experință pe care am avut-o cu un model Volvo s-a consumat acum vreo 20 de ani. Era un S80 și tot ce-mi amintesc e că drumul de la Buzău la Călărași mi s-a părut scurt. Foarte scurt. Apoi, m-am îndrăgostit iremedial de ștergătoarele pentru faruri ale unui V40. Inițial n-am înțeles de ce, dar ulterior am priceput care-i treaba cu clima din țările nordice și de ce ai avea nevoie de ștergătoarele alea.
Astăzi, marca Volvo arată diferit de ce am experimentat eu în trecut. Și asta pentru că suedezii au început – cam din 2015 – să pună accent și mai mult pe partea premium pe care marca trebuie s-o etaleze. Desigur, oamenii care stau în spatele fiecărui model Volvo n-au uitat nici de siguranță, element pe care l-au îndesat cu forța în mentalul colectiv până ce au reacționat și alte mărci.
Vedeta familiei
Gama de modele n-a fost niciodată vastă, suedezii fiind întotdeauna pragmatici. În prezent, gîn familia Volvo găsești modele sedan, break și , bineînțeles, SUV. Fie că-ți place sau nu, SUV-urile sunt cele care dictează piața, motiv pentru care o să le vezi tot timpul aduse în prim-plan.
Dacă ar fi acum să te întreb ce SUV premium de clasă medie îți vine în minte, sunt convins că mi-ai spune unul produs de triada germană Audi, BMW și Mercedes-Benz. Dar dacă iei lucrurile la citit pe îndelete, descoperi că XC60 este și a fost mereu unul dintre bestsellerii europeni, cu mulți ani la rând în care modelul Volvo a bătut la vânzări rivalii principali: X3, GLC și Q5. În 2021, anul trecut, XC60 a fost pe locul al doilea în clasamentul SUV-urilor premium de dimensiunile sale, dar a rămas în continuare cel mai bine vândut model al mărcii suedeze. La fel ca în ultimii 12 ani.
SUV-ul de clasă medie a ajuns la a doua generație, iar recent a primit și o serie de îmbunătățiri. Poți să-l numești facelift, în ciuda faptului că partea exterioară nu s-a schimbat aproape deloc. Suedezii s-au concentrat mai mult pe tehnologia de bord și, bineînțeles, pe siguranță.
Ca să fiu cât se poate de sincer, designul ușor rece – în spiritul scandinav – al lui XC60 continuă să mă atragă. Și nici măcar n-are legătură cu faptul că-mi place mitologia nordică, iar farurile SUV-ului au o semnătură luminoasă numită Thor’s Hammer.
Dar să trecem la lucrurile cu adevărat serioase. Volvo și-a propus ca din 2030 să devină un brand care să comercializeze exclusiv modele electrice. Până să facă trecerea completă, Volvo are alternative pentru toți: de la motorizări diesel și benzină mild-hybrid, la versiuni plug-in hybrid și electrice.
Un XC60 electric încă nu există. O să vină undeva prin 2024. Dar între timp te poți obișnui cu ideea de rulare 100% electrică cu plug-in hybridul mărcii, pe numele lui de scenă XC60 Recharge. Îl găsești în două variante: T6 (341 CP) și T8 (455 de cai putere).
În Volvo Experience Tour, cum am denumit testul extins prin care vedem la lucru cinci dintre modelele suedezilor și experimentăm ideea de outdoor potrivită filozofiei mărcii, mergem cu vârful de gamă T8 Recharge.
Sistemul de propulsie al SUV-ului îmbină un motor pe benzină de 2,0 litri și un motor electric. În total, la o simplă apăsare de accelerație ai 455 de cai putere și peste 700 Nm.
Două lumi
O mângâiere fină a pedalei și SUV-ul de aproape 2,1 tone reacționează prompt. La prima experiență, dacă ai avea obiectivul unei camere fixat pe față, sigur ți-ar ieși o față mirată. Chiar dacă știi deha că există resurse multe sub capotă, în acea fracțiune de secundă are loc o mică explozie în personalitatea calmă a SUV-ului. Și reacțiile nu se opresc aici: următorul pas e liniar, fără sincope în execuție.
N-are rost să te gândești că vei rămâne vreodată fără aportul motorul electric. Bateria nu se va descărca niciodată complet, așa că dacă simți nevoia să dezgheți atitudinea așezată a lui XC60 o poți face fără griji: motorul electric va fi prezent. Când industria auto a adus în față ideea de plug-in hybrid, inginerii au avut în gând un scenariu: electric prin oraș, termic în afară. De altfel, asta ar fi și ideea după care să te ghidezi dacă ai în plan un PHEV. Ca să te bucuri cât mai mult de cele două lumi și, bineînțeles, de cel mai bun consum. În modul electric, bateria de 18,8 kWh a lui XC60 poate asigura o rulare în regim mixt de până la 78 de kilometri. Și valoarea asta ar trebui să fie suficientă chiar și pentru cei care fac naveta. Pe cei 155 de kilometri ai testului extra-urban și cu bateria aproape plină la pornire, SUV-ul a consumat 7,9 litri/100 de kilometri.
Echipat cu suspensia pneumatică, XC60 plutește. Pe dedesubt, SUV-ul muncește, calculează, analizează și execută. La suprafață e calmul.
Dacă XC60 n-are nicio ezitare în utilizarea normală de zi cu zi, atunci când începi să legi apex după apex, simți cum cele peste 2 tone nu sunt chiar prietenoase cu sportivul din tine. Mașina se înclină – nu cât să-ți provoace căderi nervoase, însă – și senzația generală e că-i place mai mult andante decât allegro. Bine, cu excepția vechii divizii Polestar – acum convertită la brand electric – nu cred că și-a imaginat cineva vreodată un Volvo care să devoreze cu nesaț viraj după viraj.
Dintr-un meniu care pare preluat de pe telefonul mobil – o să-ți povestesc imediat și ce înseamnă Google Automotive și cum l-a integrat Volvo pe o parte a modelelor sale, inclusiv pe XC60 – reglezi fermitatea direcției. Deși te pune la treabă binișor, nu-i cea mai precisă dintre cele pe care le găsești pe SUV-urile premium. Mi-aș fi dorit un pic mai mult feedback, dar ăsta e micul preț pe care îl plătești pentru restul timpului în care serenitatea e la tine în mașină.
Asfaltul continuă să șerpuiască pentru mulți kilometri, dar drumul caravanei Volvo Experience Tour trece pe o mică porțiune de macadam care marchează finalul zilei de condus. Mai ating o dată selectorul din cristal Orrefors, rotesc ușor de butonul înconjurat în crom și sticlă și deschid portiera. Deși are ceva atitudine și în off-road – mai ales dacă alegi o versiune cu tracțiune integrală – XC60 îți urează la revedere cu un gest simplu: trece pe cea mai joasă setare a gărzii la sol. Să ai cât mai mult confort atunci când scoți bagajele din portbagaj.
Google știe tot
Primul constructor care a folosit Android Automotive a fost Polestar. Apoi, a urmat Volvo. Afacere în familie, cum s-ar spune. Ce-i Android Automotive? N-o să te plictisesc cu detalii hardware, mai ales că a scris deja Daniel un articol complet despre cum s-a născut sistemul. O să-ți spun doar că este ce e sistemul de operare Windows pe un computer. Meniul e simplu de utilizat și intuiești rapid ce face fiecare iconiță de pe display.
Toată această tehnologie a fost încadrată într-o atmosferă liniștită. Și o poți face și mai liniștită dacă alegi cromatica potrivită. Versiunea testată a mizat pe un alb-bej, o culoare care scoate în evidență spiritul pragmatic al scandinavilor.
Ca să pătrunzi în universul lui XC60 ai nevoie de 53.490 de euro. Pentru că de aici încep prețurile SUV-ului scandinav. În cazul versiunii plug-in hybrid T8 Recharge, calculele încep de la 70.180 de euro. De aici încolo, limita e dată doar de câte opționale ai de gând să înghesui în comandă.
Via Ferrata și tiroliană
V-a povestit Andrei mai pe larg ce înseamnă Volvo Experience Tour. Nu e doar un test, ci e și un mod prin care să experimentezi ideea de aventură-n natură, gândul pe care suedezii îl pun de fiecare dată pe ordinea de zi atunci când proiectează câte o mașină.
Iar astăzi a fost despre Via Ferrata Sunny Way (Green Camp), un perete vertical înalt de 140 de metri care se termină cu o tiroliană spectaculoasă de vreo 300 de metri lungime cu panoramă peste munții Buzăului. O experiență pe care o poți trece neapărat pe lista de To Do. Pont: chiar dacă peretele de stâncă arată înfricoșător pe alocuri, experiența pe care o trăiești e magnifică, iar peisajul pe care-l vezi atunci când te apropii de punctul culminant al cățărării este incredibil.
Partea bună este că traseul nu e atât de complicat pe cât pare, iar hamurile și carabinele te fac să te simți în siguranță chiar și atunci când te afli în rapel lateral, lăsat pe spate în hăul de dedesubt. Vă recomandăm, pentru asortare, și o tură de rafting sau de caiac.