Chiar în momentul în care regimul subvențiilor la achiziția de vehicule electrice s-a modificat – fiind micșorate reducerile pe care le primesc cei care cumpără mașini cu baterii – Germania a reușit să atingă un prag istoric: un milion de automobile electrice înmatriculate.
Mai exact, până la 31 decembrie 2022, au fost înmatriculate 1.013.009 autoturisme exclusiv electrice, o creștere cu 63,8% față de finalul lui 2021.
Numărul este probabil egal cu cel din celelalte state europene la un loc, având în vedere că două dintre piețele majore ale Europei, Spania și Italia, nu au derulat programe de genul Rabla, cu impact major, iar Franța a avut un comportament oscilant dacă vorbim despre subvenții la electrice.
Pentru a ajunge la acest volum de electrice, guvernul federal a plătit 8,43 de miliarde de euro, sumă care include și cele 750.000 de mașini hibrid, subvenționate prin programele guvernamentale. Începând de la 1 ianuarie, un cetățean german poate primi până la 4.500 de euro la achiziția unei mașini care are preț de listă de cel mult 40.000 de euro. Pentru prețurile între 40.000 și 65.000 de euro, subvenția s-a micșorat la 3.000 de euro. De anul viitor, aceste valori vor fi micșorate din nou.
Potrivit statisticilor oficiale, Germania a mai depășit un prag: 60 de milioane de vehicule în circulație, adică de șase ori mai multe decât erau în România la finalul lui 2021, 48 de milioane fiind autoturisme. Suficiente pentru “micii întreprinzători” care văd oportunități pe piața de vehicule rulate.
Mărcile auto preferate în Germania
Și avem o statistică interesantă și pentru marca românească: Dacia are peste 700.000 de mașini în circulație, depășind acest prag la finalul lui 2022, ca urmare a faptului că în 2021 a înmatriculat aproape 50.000 de mașini noi. Mai exact, 713.556 de vehicule Dacia circulă pe șoselele germane, mai multe decât Mitsubishi sau Volvo, ca să dăm doar două exemple dintre mărcile cunoscute, fiind foarte aproape să egaleze numărul de mașini Nissan și pe cel de mașini Citroën.
Și dacă tot vorbim despre mărcile de pe străzile din Germania, să spunem și că germanii conduc 10,2 milioane de automobile Volkswagen, 4,6 milioane de autoturisme Mercedes-Benz și 4 milioane de Opel. Ford, care a devenit de-a lungul anilor un fel de marcă locală adoptată, are 3,5 milioane de mașini în circulație, iar mărcile premium BMW (3,4 milioane) și Audi (3,2 milioane) sunt și ele în top. Dată fiind apartenența la grupul Volkswagen, Škoda numără 2,5 milioane de mașini.
Din punct de vedere al motoarelor cu care sunt echipate aceste mașini, situația este clar în favoarea benzinei și motorinei, cu 45 de milioane de mașini cu motor termic. Este clar că vor mai trece multe decenii până când toate aceste mașini vor fi casate și nu vor mai polua. Nemții mai au și 864.712 de mașini plug-in hybrid, un număr care s-a dublat față de 2021, diferența până la 48 de milioane fiind dată de motorizările hibrid clasic.
Cu o densitate de 700 de mașini la 1000 de locuitori, vârsta medie a parcului auto din Germania este de aproximativ 10 ani, mai mică decât media de 11,8 ani din toată Uniunea Europeană și mult mai mică decât cei 16,9 ani, vârsta medie a parcului auto din România.
Pe silențios dar de neoprit, electrificarea a luat pe sus lumea mobilității, cu avantaje evidente: o mașină electrică nu poluează, poate fi încărcată acum cu ușurință, presupune costuri reduse de întreținere și facilități fiscale. Misiunea PPC Blue este de accelera tranziția energetică în transport și construiește infrastructura de mobilitate în toată lumea.
Descoperă aici stațiile de încărcare potrivite pentru tine și mașina ta, acasă, la birou sau în tranzit.
Jumătate de milion de mașini într-un an
Anul 2022 a fost, la propriu, momentul de cotitură pentru piața de electrice din Germania. Programul de susținere a acestui tip de propulsie, derulat de guvernul federal, împreună cu investițiile foarte mari ale producătorilor și partenerilor lor în infrastructura de încărcare, i-a atras pe cumpărători către acest segment în număr impresionant.
De altfel, creșterea de aproape 70 de procente a parcului de electrice arată exact asta. Iar apogeul a fost luna decembrie, în care toată lumea s-a înghesuit să cumpere mașinile electrice, pentru că de la 1 ianuarie guvernul urma să taie radical subvențiile. În total, 2022 a adus 524.849 de vehicule BEV, dintre care 470.559 de autoturisme, un volum care este posibil să nu mai fie atins în 2023.
Pentru a avea o imagine completă a pieței germane de vehicule electrificate din 2022, nu trebuie să uităm de hibrizi. Conform datelor, anul trecut au fost comercializate 465.228 de mașini hibride și 362.093 de vehicule cu sisteme plug-in hybrid de propulsie.
Tesla și-a dominat rivalii în 2022, în Germania, având 70.000 de autoturisme vândute (cu aproximativ jumătate pentru fiecare dintre cele două modele populare, Model 3 și Model Y), echivalentul a 15% din piața de electrice noi. Fabrica din Berlin a contat, fără discuție, chiar dacă o bună parte din mașinile vândute au venit din China. Volkswagen n-a reușit să atingă volumul americanilor, dar s-a apropiat la 63.206 autoturisme, și asta cu o gamă mult mai largă de modele ID.
Deloc surprinzător, pe locul trei pe segmentul german de electrice a fost Hyundai, chiar dacă volumul a fost la aproximativ jumătate din cel al Tesla: 32.877 autoturisme (Kona și Ioniq 5) și o cotă de 7 procente din segment.
Fiat, Opel și Audi, exact în această ordine, au vândut și ele câte aproximativ 30.000 de mașini electrice, în timp ce Mercedes a comercializat 25.180 de unități, iar BMW, 23.400 de vehicule cu baterii.
Peugeot închide acest Top 10 al mărcilor care au comercializat mașini electrice, cu 15.300 de vehicule vândute în 2022 în Germania. Totuși, ar fi cumva nedrept să nu menționăm și Dacia care, cu un singur model, a fost la un pas de marca franceză (14.369 de exemplare Spring).
În total, 34 de mărci auto au vândut cel puțin un autoturism cu propulsie complet electrică, dintr-un total de 50 de mărci prezente în 2022 pe piața din Germania.
Foto principală: Dreamstime